Topplederbloggen

Toppledelse og strategi i Sosiale medier

-skrevet Henrik Boye Ebbesen, journalist i AS3

Flere og flere toppledere bruker sosiale medier til å kommunisere med kunder og pressen. En av dem er CEO hos SimCorp, Klaus Holse. I dette intervjuet forteller han hvorfor tilstedeværelsen på sosiale medier styrker både forretningen og hans personlige brand.

Klaus Holse er ikke i tvil: Det er en svært god idé for en toppleder å være aktiv på et eller flere sosiale medier:

«Hvem som helst er jo på sosiale medier: virksomhetens kunder, samarbeidspartnere, konkurrenter og pressen. Så jeg kan faktisk ikke finne argumenter for at jeg som øverste leder av virksomheten ikke skulle være det», forklarer han.

Det finnes i dag mange forskjellige sosiale medier å velge mellom, men Klaus Holse har valgt LinkedIn og Twitter som sine foretrukne kommunikasjonskanaler.

«Jeg har også en Facebook-profil, men den er utelukkende forbeholdt mitt private nettverk. Så når du skal se en oppdatering fra SimCorps Klaus Holse, skal du gå inn på enten LinkedIn eller Twitter», sier han.

Åpner døren til nye kunder

SimCorp leverer finansielle IT-løsninger til virksomheter over hele verden, og Holse mener at hans tilstedeværelse på sosiale medier har en positiv effekt på forretningen.

«Når jeg møter ledelsen til en ny, potensiell kunde, opplever jeg ofte at de forut for møtet har vært inne på profilen min og sett hva jeg har skrevet. Det betyr at vi allerede har et utgangspunkt for samtalen vår, og slik blir veien fra dialog til forretningsavtale lettere.»

Effekten av en toppleders innsats på sosiale medier kan være vanskelig å måle, men ifølge Holse påvirker alt som virksomheten og dens leder gjør, sier og kommuniserer muligheten for å skape forretning. Og alt som man ikke gjør, er en tapt mulighet til å styrke sitt brand og omdømme.

«Å poste noe på sosiale medier kan være minst like effektivt som å sette en annonse i avisen. Jeg er sikker på at flere av SimCorps kunder velger å opprette en dialog med oss fremfor en konkurrent fordi de har sett et oppslag i sosiale medier fra en eller flere SimCorp-medarbeidere de syntes var fornuftig. Det gir rett og slett min virksomhet et forsprang i forhold de konkurrentene hvor medarbeiderne eller topplederen er stille på sosiale medier», mener Holse.

Sett ditt personlige preg

Normalt oppdaterer Klaus Holse profilen sin på LinkedIn mellom to og fire ganger i måneden.

«Det er det aktivitetsnivået som per nå passer inn i min hverdag», sier han.

I noen virksomheter får topplederen hjelp til å oppdatere profilene sine på sosiale medier av en markedsførings- eller kommunikasjonsavdeling, men Klaus Holse skriver alle postene sine selv.

«Mine følgere skal kunne merke at det er jeg som står bak; de skal kunne se det personlige i postene mine. Jeg skriver derfor alltid om noe jeg selv synes er interessant eller linker til en artikkel som er relevant for meg – og som jeg gjerne vil dele», forklarer han og utdyper:

«Når jeg skriver et innlegg, så er det Klaus Holse og ikke SimCorp som skriver. Det er klart at mange av aktivitetene mine handler om noe som er relevant for min nåværende rolle, men hvis jeg en dag skifter til en annen stilling eller virksomhet, så følger jo kommentarene mine på sosiale medier med meg. Derfor er det personlige preget viktig.»

Tenk strategisk gjennom oppslagene dine

De personene som følger Klaus Holse på sosiale medier, møter sjeldent et skarpt holdningsinnlegg.

«Jeg kunne godt valgt å mene en hel masse om mange forskjellige ting, men det passer ikke med den rollen jeg har. Jeg er i en virksomhet hvor vi driver forretning – ikke en politisk organisasjon», forklarer Holse.

Av samme årsak tenker han en del over hva han legger ut på sosiale medier. Det er ifølge Klaus Holse nødvendig når man som ham har opp mot 5.000 følgere på LinkedIn.

«Jeg skriver ikke bare et innlegg fordi det begynner å bli lenge siden jeg sist oppdaterte profilen min. Man skal huske på at sosiale medier er en oppslagstavle hvor alle, for eksempel virksomhetens konkurrenter, kan følge med. Derfor tenker jeg ofte strategisk gjennom hvem det er jeg gjerne vil treffe med aktivitetene mine», forklarer han.

Fra tid til annen opplever Holse at følgerne kommenterer innleggene hans.

«Jeg svarer – i den grad det er mulig – alle. En kommentar er som regel et uttrykk for at jeg har truffet noenlunde riktig med ting jeg har skrevet. Samtidig ser jeg en kommentar som en åpning, og det er jo også en del av brandingen – både av virksomheten og meg selv.»

Intern kommunikasjon i andre kanaler

Når Holse skriver et innlegg på sosiale medier, er det imidlertid en bestemt gruppe han aldri sikter på å nå: medarbeiderne i SimCorp.

«Jeg bruker ikke innleggene mine til å opprette intern kommunikasjon – det skjer via andre kanaler. Hvis jeg skulle brukt profilen min til den slags kommunikasjon, ville det krevd at jeg på sosiale medier var linket med samtlige medarbeidere i virksomheten – og det er jeg ikke», forklarer han.

En del av forbindelsene hans på LinkedIn tilhører gruppen av de om lag 1.400 ansatte i SimCorp, men om en ansatt i virksomheten ønsker å være i digitalt nettverk med Klaus Holse, skal LinkedIn-forespørselen komme fra medarbeiderens side.

«Jeg sender ikke en forespørsel på et sosialt medium til en medarbeider. Hvis jeg hadde gjort det, ville det vært vanskelig for vedkommende å si «nei» - og en slik situasjon vil jeg ikke sette dem i. Hvis de ikke ønsker det, skal jeg heller ikke ha mulighet til å følge aktivitetene deres på sosiale medier. Det angår jo ikke meg om de for eksempel blir forbundet med en headhunter.»

Personlig merkevarebygging

Klaus Holse (født 1961) har siden 2012 vært CEO for SimCorp. Før det var han Corporate Vice President i Microsoft hvor han hadde ansvaret for Vest-Europa. I dag er han dessuten styreformann for IT-softwarevirksomhetene EG A/S og Lessor A/S.

 

Klaus Holse på Linkedin