-skrevet av Bernt Roald Nilsen, journalist
Hvordan reagerer du når du får den brutale beskjeden om at du mister lederstillingen i bedriften din? Mange sliter med å se nytt lys i tunellen.
Du har jobbet deg oppover i næringslivet i mange år. Brukt livet ditt på karrieren din. Hatt de riktige titlene, en stab som har utført oppgavene, lønn og betingelser som mange vil misunne deg. Du har stått i midten. På høyt nivå. Hatt gode hjelpere til alle slags oppgaver. Så snus karrieren din på hodet.
Den brutale beskjeden
Det er krise i bransjen. Drastisk nedbemanning i selskapet ditt. Men det kan da ikke ramme deg? Du har jo hatt helt sentrale lederoppgaver her i over ti år, og har så vidt fylt femti! Det skal vise seg at du tar feil. Når den brutale beskjeden kommer, starter en ny reise i livet ditt. Du går fra en posisjon som erfaren direktør til en ny, utfordrende rolle som arbeidssøkende amatør, ifølge Geir Erik Lian, rådgiver i AS3 Executive.
Den proffe ensomheten
- Fallet er stort for mange, det er nesten som å miste en arm når teppet under arbeidslivet ditt raskes bort i løpet av kort tid. Sorgreaksjoner som fortvilelse, sinne og depresjoner er vanlig, selv om du kanskje sitter der med en pakke der du beholder noen goder i 6 eller 12 måneder. Kanskje får du en outplacementavtale på kjøpet, for eksempel med AS3. Vi har også en god del dokumentasjon på at menn i høye stillinger takler overgangen dårlig. Å miste prestisje er en sår prosess. Jobben har vært ankerfestet og status i årevis. Tunellen er beksvart når en uke er gått og den profesjonelle ensomheten sakte, men sikkert, siger inn over deg, sier Lian.
Din personlige merkevare
Det handler om å starte på nytt. Å innse hvem du er. Å erkjenne og bli bevisst på dine verdier. Hva du er god på. Hva du har skapt av resultater. Det mest interessante er nemlig ikke hvor du har vært, men hva du har fått til. Det danner grunnlag for ditt nye arbeidsjeg og din personlige merkevare. Du er på vei inn i en ny fase av livet ditt der verktøyene må læres på nytt. Og for å lære, må du akseptere å settes på skolebenken igjen. Det er tøft og vanskelig, men du må både forstå det – og vise at du forstår det – til omverdenen, ifølge Lian.
Strukturerte intervjuer
-Du må venne deg til å bli vurdert av hodejegere som er oppdragsstyrt, og ikke kandidatstyrt. Kan du oppdraget, og er du lønnsom for den bedriften du er interessert i? Det som før kunne være uformelle og ustrukturerte møter mellom hodejeger og arbeidssøker, er nå strukturerte intervjuer med faste spørsmål, og dessuten er det viktig at du møter folk i øyehøyde. En eim av direktør i slike intervjuer er en dårlig egenskap, du må gjøre det motsatte og nullstille din egen mentale bevissthet, sier Lian.
Hodejegerens søkerutiner
Når en hodejeger ser etter en salgsdirektør, starter ofte søket i den aktuelle databasen, før det går videre til konkurrentanalysen. Finnes det aktuelle kandidater hos bedriftens konkurrenter? Skjulte nettverk og sosiale medier, for eksempel LinkedIn, er også et sted å sjekke kandidater, og til syvende å sist, hvis det er tvingende nødvendig, lages en stillingsannonse. Dette betyr at du ikke nødvendigvis blir funnet hvis du ikke er til stede og lager positiv støy om deg selv og ditt kandidatur på de aktuelle arenaer.
En ny utgave av deg selv
-Du må venne deg til at DU må finne jobben, den finner ikke deg uten videre. Du må lære alle verktøyene på nytt. Å søke jobb er en jobb i seg selv, og du kan regne med at det kan ta opptil et år før du igjen er i normal virksomhet. Det handler om å lære å skrive en god søknad, og en god CV. Det handler om å bruke det nettverket du har, og gå inn i nye nettverk med en helt ny utgave av deg selv. Å kunne kunsten å bli intervjuet. Å selge deg selv og dine Mount Everest-øyeblikk. Å gjøre en ordentlig research om bedriften du søker jobb i. Og selvsagt er det viktig å svare ærlig om alle dine gode og mindre gode sider. På denne måten øker du muligheten for å komme raskere ut i fast jobb igjen, sier rådgiver i AS3 Executive Geir Erik Lian.
Executive outplacement - din vei til din neste lederjobb