Topplederbloggen

Vet du hva du selv er verdt?

Kjære direktør: Hva er du verdt?

Hvis du kjenner markedsverdien din er det enklere for deg å bestemme deg for hvilken retning du ønsker å gå i karrieren din. Men vet du egentlig hva du er verdt? Vet de rundt deg det?

Her vil du få en rekke råd om hvordan du kan vurdere din verdi.

De fleste av utleierne i landet vet sannsynligvis hva den nåværende prisen på boligen deres er. Tilstanden på huset, beliggenheten og størrelsen er noen av elementene som gjør det enkelt å finne ut av markedsverdien. De fleste klarer på kort tid å sette en verdi.

Når det kommer til å vurdere sin egen verdi som leder på øverste nivå, blir det med en gang mer komplisert. Få toppledere gjør jobben som kreves for å vurdere sin egen verdi.

- Det er synd, sier Executive rådgiver, Geir Erik Lian. Han forklarer at de topplederne som er bevisst sin markedsverdi har større spillerom når de skal velge hvilken retning de ønsker å gå videre i sin karriere. 

- Markedsverdien din som toppleder er et uttrykk for hvor interessant du er for et selskap. Hvis du er bevisst din verdi, forbedrer du mulighetene dine både i selskapet du er i nå og videre i karrieren din, forteller han. 

Lian møter ofte toppledere som synes det er vanskelig å sette ord på verdien sin. Hvilke kompetanser er det som har betydning?

- Jeg pleier å si at markedsverdien er summen av dine faglige og personlige kvalifikasjoner. For eksempel, hvis du er utdannet siviløkonom og har ti års erfaring som toppleder, er det andre i arbeidsmarkedet som har samme utdanning og samme faglige kvalifikasjoner som deg. Da er det minst like viktig å se på dine personlige kvalifikasjoner. Det er de personlige kvalifikasjonene dine som gjør at du skiller deg ut fra resten, sier Lian.

Vær bevisst verdien din – selv når du er i jobb

Ifølge Lian har det å sette konkrete ord på verdien sin flere fordeler. 

- Det gir en idé om hvor sterk du er i arbeidsmarkedet – og hvordan du potensielt kan stå enda sterkere, sier han, og fortsetter:

- Hvis du er i jobb og er klar over verdien din, kan du stille høyere krav til lønn, prosjekter og arbeidsvilkår. Det er ganske enkelt en måte å sørge for at du får noen oppgaver som du faktisk synes er interessante. 

Når du kjenner til markedsverdien din vil du også ha bedre muligheter når du leter etter en ny jobb. - Det er fordi du bedre kan vurdere om ferdighetene og ideene dine vil ha verdi i en annen organisasjon, forklarer Lian. 

Han forteller at du som leder, uansett nivå, hele tiden bør tenke på verdien din, også når du er i jobb. 

- Det er mange som ikke ofrer markedsverdien sin en eneste tanke mens de er i jobb. Det er veldig dumt, for du vet aldri når en ny rekruttering, en nedbemanningsrunde eller en ny strategi kommer og endrer jobbsituasjonen din fullstendig. Hvis du hele tiden er klar over verdien din på arbeidsmarkedet, er du i en mye gunstigere situasjon hvis du plutselig står uten jobb en dag.

Hvor tilfører du verdi?

For å finne ut av markedsverdien din må du bli klar over hvilke resultater og suksesser du har oppnådd. - Du må se på hvor viktig jobben du gjør for selskapet er. Hvordan støtter du selskapets kjerneområder og hva slags verdier tilfører du på bunnlinjen?

De fleste organisasjoner og stillinger endrer seg kontinuerlig. En leder som er klar for endringer er avgjørende for en vellykket gjennomføring av nye initiativ.

- Verdien din henger tett sammen med hvordan du har taklet de siste endringene som har skjedd. Det kan være endringer i stillingen din eller i organisasjonen som helhet. Hvis din fleksibilitet har skapt verdi for arbeidsgiveren din, bidrar det positivt for din verdi, sier han. 

I løpet av en karriere på 30-40 år opplever de fleste toppledere noen avgjørende øyeblikk.

- Det er de episodene hvor arbeidet ditt er i forkant at du virkelig får satt spor. Kanskje du har ledet en stor sammenslåing, kanskje du har klart en turn-around for et selskap på randen av konkurs, eller vært med på å lage et nytt produkt som fikk stor suksess, sier Lian. 

- Det er disse episodene som viser at du tør å ta sjanser og utfordre deg selv og dine kollegaer. Slike kompetanser utgjør en svært viktig del av markedsverdien din.

Se på jobben din som et varelager

Ifølge Lian er det sjeldent nok med tørre tall og fakta når du skal beskrive de største seirene i karrieren din.

- Du skal også kunne forklare med ord hvilke kompetanser du mener at seirene dine er et uttrykk for.

Når du skal sette ord på verdien din, kan du praktisk talt liste opp ferdighetene dine på samme måte som på en CV. Du skal se tilbake på alt du har gjort i karrieren din.

- Betrakt kompetanseprofilen din som ditt eget varelager. Da er det egentlig bare å se på hva du har lagt i hyllene. Kunsten er å kunne trekke fram det viktigste, forklarer Lian.

Når du lager deg en oversikt over det du har i varelageret, må du huske å ta med andre aktiviteter som styrearbeid, nettverk og fritidsaktiviteter. Slike aktiviteter kan være med på å øke markedsverdien din. 

- Hvis du har et stort profesjonelt nettverk som du kan stole på til enhver tid, er det med sikkerhet en viktig del av verdien din.

Hvis du regelmessig passer på at varelageret er oppdatert, kan det ifølge Lian ha andre bivirkninger. 

- Det kan hende at du finner ut at du har hull i kompetansene dine. Da vil det være en god idé å tette hullet. Hvis du for eksempel oppdaterer deg med en lederutdannelse, vil du bli enda mer attraktiv – både i din nåværende stilling og for potensielle nye arbeidsgivere.

Vet den øverste lederen din eller styret hva du gjør?

Det er bare deg selv som til enhver tid har ansvar for å skape, vedlikeholde og formidle markedsverdien din. 

- Det krever en viss porsjon selvinnsikt å finne ut av hva din egen verdi er. Du må også ha en idé om hvilke kompetanser som er viktige i bransjen du jobber i eller ønsker å jobbe i, sier lederen for AS3 Executive, og fortsetter:

- Derfor er det flere toppledere som søker hjelp fra en rådgiver når de skal sette ord på sin markedsverdi. Som regel er det ganske lønnsomt å få noen uavhengige blikk på sin egen rolle, sier han. 

Når du er klar over din egen verdi, er neste oppgave å få kommunisert den til omverdenen.

- Hvis du er i jobb bør du tenke på om du har en klar profil i organisasjonen. For eksempel, vet sjefen din hva du gjør i hverdagen? Er du den toppledelsen eller styret beholder hvis det kommer en nedbemanningsrunde i morgen? Hvis du ikke er det, må du komme i gang med å sikre deg at sjefen din vet hvilken verdi du virkelig skaper i kraft av din stilling og innflytelse, sier Lian. 

Det er viktig å kunne formidle markedsverdien din også til eksterne virksomheter og samarbeidspartnere. 

- Sørg for å sette noen digitale fotspor, for eksempel med en skarp og oppdatert profil på LinkedIn. LinkedIn-profilen din skal til enhver tid kunne gi et riktig bilde av deg selv og din kompetanse. Kanskje kan du dele artikler og faglighet som styrker dine interesser, forklarer Lian.

- Og husk: Hvis du er ansatt i en bransje som snakker et bestemt språk, for eksempel it- eller byggebransjen, kan du ikke forvente at personer utenfor bransjen forstår deg. Å forklare andre mennesker hva arbeidsoppgavene dine er/var, kan faktisk være en kunst i seg selv. Denne kunsten er viktig å kunne – spesielt når du skal formidle din markedsverdi!

Geir Erik Lian

Executive rådgiver og coach
les mer om Geir på linkedin