Topplederbloggen

Personlig merkevare Hva er din personlige merkevare?

 -Skrevet av Bernt Roald Nilsen, journalist

Skal du finne verdien på huset ditt, går du til takstmannen. Men hva gjør du når du skal finne din egen markedsverdi?

Du mener du er faglig dyktig. Du har vært salgsdirektør i flere selskaper. Har kanskje en CV som lister opp all utdanning og erfaring. Men hva er du egentlig verdt når vi legger sammen privat- og arbeidsliv totalt? Hvor bevisst er du din egen markedsverdi? spør Bjørn Solend, rådgiver i bruk av LinkedIn og personlig merkevarebygging i AS3 Executive.

Personlig merkevare

– Det er viktig å ha et bevisst forhold til sin egen markedsverdi. Folk lever i kampens stress og hete, og glemmer å tenke over hva de egentlig er verdt. Ved hjelp av en skisse med seks ulike dimensjoner vil jeg prøve å bevisstgjøre ledere i sterkere grad om sin egen verdi. Den første dimensjonen er ”personlig merkevare”, og handler om hva de andre mener om deg når du ikke er til stede. Med andre ord: Hvilket inntrykk gir du utad, og hva ønsker du å stå for? spør Solend.

 

Din personlige merkevare bilde

Din karrierekapital

Den andre dimensjonen, ditt eget verdiforslag, handler om hvilke verdier du tilfører din egen målgruppe. Hvilke problemer løser du? Det gjelder å være konkret når spørsmålet stilles, det kan for eksempel være så enkelt og banalt som å spørre seg selv om hvilke nye kunder du har skaffet den siste uken. Så finnes også en tredje dimensjon, ”karrierekapital”, som handler om det unike ved deg og din person. Hvilken kompetanse og erfaring har du tilegnet deg? Hva er sjeldent og spesielt verdifullt ved nettopp deg?

Dine suksesshistorier

– Den fjerde dimensjonen er spennende. Vi har kalt den ”signaturstyrker”, og med det menes hva du er spesielt god på. Hva er din superpower? Hva skjer når du lykkes privat og på jobb? Hvor fremoverlent er du? Hvilke suksesshistorier har du å vise til? Det er også sånn at dine verdier i de fire dimensjonene er verdiløse dersom du ikke har et nettverk eller en plattform å bruke dem på, sier Solend.

Nettverk og plattform

For å vedlikeholde og øke verdien er du avhengig av et ”nettverk” – den femte dimensjonen. Det gjelder å ha relevante nettverk privat og på jobb, å vite hvor du treffer dem du har behov for å ha kontakt med. Gjort riktig kan det sørge for at verdien din ekspanderer. I motsatt fall kan den stagnere. Samtidig må du være bevisst på om du er synlig på den sjette dimensjonen, kalt ”plattform”. Hvor er du? Hvor skal du? Kan en blogg gjøre nytten? Kanskje en podkast? Synlighet er alfa omega når man skal bygge verdi i et stadig mer fragmentert samfunn, ifølge Solend.

Rom for refleksjoner

– Både i privat- og arbeidslivet må du jobbe med alle disse seks dimensjonene. De to siste – nettverk og plattform – er ikke minst viktig. Verdien av de fire første kan ganges med de to siste hvis de er på plass. Du kan med andre ord bli ekstra verdifull dersom du tar deg tid til å tenke gjennom din egen markedsverdi. Du kan gjøre det ved hjelp av en coach, det kan ofte gjøre deg oppmerksom på hvilken dimensjon du må jobbe spesielt med. Å gi deg selv rom for refleksjon rundt din egen markedsverdi er lønnsomt på sikt, ifølge Solend, rådgiver i bruk av LinkedIn og personlig merkevarebygging.

Kontakt Richard Thorsen for en prat

Bjørn Solend

Rådgiver i bruk av LinkedIn og personlig merkevarebygging i AS3 Executive

Bjørn Solend på linkedin