Skrevet av: Kari Mette Toverud
Leder AS3 Executive
Føler du deg ensom i lederrollen? I så fall er du ikke alene
Å være toppleder kan være en fantastisk reise – spennende, utfordrende, og av og til... skikkelig ensomt. Det siste er kanskje ikke noe man liker å snakke høyt om, men faktum er at nesten halvparten av norske ledere rapporterer at de føler seg ensomme i jobben. En studie fra Kapital i 2020 viste at mange toppledere opplever lederrollen som ensom i varierende grad. Dette kan skyldes mange ting, men ofte handler det om følelsen av å stå alene med ansvaret, uten nødvendige støttespillere eller tilstrekkelig kontakt med menneskene rundt seg.
«Det er absolutt mulig å gjøre noe med det,» sier Einar Wergeland Jenssen, partner og administrerende direktør i AS3, da jeg nylig tok en kaffe med ham for å snakke om dette temaet.
Einar, som både har lang erfaring med å støtte toppledere og selv er toppleder, har klare tanker om hvorfor ensomhet ofte sniker seg inn på toppen av hierarkiet.
«Det handler ofte om to ting,» sier han. «Enten står du alene med et stort ansvar og føler at alt avhenger av deg, eller så mister du kontakten med organisasjonen rundt deg. Begge deler er tøft – men de krever ulike løsninger.»
To typer ensomhet – og hvordan du kan forstå dem
Einar forklarer at ensomhet i lederrollen ofte kommer i to hovedtyper. Den første handler om følelsen av å stå alene med et stort ansvar. Dette kan være spesielt merkbart i en verden som beveger seg raskere enn noen gang, der beslutningene er mange, komplekse og ofte preget av usikkerhet. Den andre typen ensomhet handler om å føle seg avskåret – enten fra medarbeiderne, viktig informasjon eller de uformelle relasjonene i organisasjonen. Den ene ikke utelukker den andre - de henger litt sammen ifølge Einar.
«Å bli utestengt fra organisasjonens puls, eller følelsen av at man ikke har tilgang til de uformelle kanalene der viktige beslutninger formes, kan være like destruktivt som å stå alene med ansvaret,» sier han.
Den første typen, altså ansvarsbyrden, er velkjent for mange ledere. Det er de sene kveldene der du lurer på om den store beslutningen du tok tidligere på dagen vil slå ut som en suksess eller en katastrofe. «Dette er en naturlig del av det å være leder,» sier Einar, «men det betyr ikke at du må takle det alene.»
Den andre typen ensomhet er mer snikende – og farligere. Det handler om å miste kontakten med medarbeiderne, kanskje fordi ingen tør å være ærlige med deg, eller fordi du rett og slett ikke får tilgang til de uformelle samtalene der viktige innsikter deles. «Hvis du mister den kontakten, mister du også en stor del av det som gjør at du kan ta gode beslutninger,» forklarer han.
Som leder kan du kjenne på både
Løsningen? Finn en sparringspartner (eller flere)
Heldigvis finnes det løsninger, og Einar er krystallklar: Ingen trenger å sitte alene med alt ansvaret.
«En av de viktigste tingene en leder kan gjøre, er å ha en sparringspartner,» sier han. «Det kan være en mentor, coach eller rådgiver – en som ikke er i organisasjonen og som kan gi deg et objektivt perspektiv. Å få noen utenfra til å utfordre deg, eller bare lytte, kan gjøre underverker.»
Han understreker at dette ikke handler om svakhet. «Å søke støtte er et tegn på styrke, ikke svakhet. Det viser at du er villig til å investere i både deg selv og organisasjonen,» sier han med et smil.
Hva kan du gjøre?
Så, hva kan du gjøre allerede nå for å unngå at topplederjobben føles som en ensom fjelltopp?
1. Bygg nettverk
«Finn andre ledere som vet hva du går gjennom. Del erfaringer, støtt hverandre – og vær ærlige,» sier han. Det kan være gjennom bransjenettverk, lederfora eller en god gammeldags kaffekopp med en annen toppleder.
2. Inviter til åpenhet på jobben
«Gi folk rundt deg tillit til å være åpne,» sier Einar. «Hvis du skaper en kultur der folk tør å si fra, vil du alltid få tilgang til den informasjonen du trenger.»
3. Finn en sparringspartner
En ekstern rådgiver kan være gull verdt – både for å få luftet tankene dine og for å se ting fra et annet perspektiv.
4. Del ansvaret
«Ikke prøv å gjøre alt selv. Deleger, og stol på folkene rundt deg. Det gir både deg og dem mer spillerom,» sier han.
5. Husk deg selv
Til slutt minner Einar oss på noe mange ledere glemmer: «Ta vare på deg selv. Gå en tur, les en bok, eller gjør noe som gir deg energi. Hvis du brenner ut, hjelper det ingen.»
Litteraturtips for ledere som vil reflektere over temaet:
The CEO Next Door av Elena Botelho og Kim Powell
Dare to Lead av Brené Brown
Leaders Eat Last av Simon Sinek
Quiet Leadership av David Rock
Leading with Gratitude av Adrian Gostick og Chester Elton
Noen råd til slutt:
Einar avslutter intervjuet med et tydelig budskap: «Ledelse handler om ansvar, ja. Men det handler også om å bruke ressursene rundt deg – og å skape nye når du trenger dem. Ingen kan gjøre alt alene, og det er helt greit.»
Så hvis du kjenner på at topplederjobben noen ganger føles ensom, husk at det finnes hjelp. Med litt støtte, ærlighet og kanskje en sparringspartner eller to, kan du både bryte isolasjonen og finne veien til et sterkere lederskap – for deg selv og organisasjonen din.
Lytt til denne podcastepisoden om temaet.
Hva gjør du når ensomhetsfølelsen sniker seg inn i lederrollen?
I denne episoden av Executivepraten møter vi Einar Wergeland-Jenssen, administrerende direktør og partner i AS3 Norge. Sammen med programleder Kari Mette Toverud diskuterer de hvorfor ensomhet er en naturlig del av det å være leder – og hvordan man kan håndtere den på en konstruktiv måte.
Vi ser på forskning, deler erfaringer og diskuterer konkrete grep som kan hjelpe ledere å styrke tilknytningen til organisasjonen og forbedre prestasjonene.
hør episoden herKontakt oss
Har du behov for sparring i lederrollen, eller har noen spørsmål til oss - hører vi gjerne fra deg.