Topplederbloggen

toppledere på LinkedIn Bli funnet av headhuntere

-Skrevet av Bjørn Solend, leder i AS3 Executive

Før du leser denne bloggen, må du være enig med meg i at man selvfølgelig skal ha en LinkedIn-profil, uansett om du er jobbsøkende, toppleder eller direktør. Jeg vil nemlig gi deg de mest grunnleggende rådene for hvordan du kan gjøre din profil interessant.

Det er mange holdninger rundt hva som er en god LinkedIn-profil, og det finnes mange guider på nettet. LinkedIns eget Help Center er også et smart sted å følge med på da de kontinuerlig publiserer oppdaterte guider på nettsidens nye og optimerte funksjonaliteter.

3 hovedregler for å fremme din LinkedIn-profil

  1. Søkbar – med nøkkelord/søkeord som gjør at den blir søkbar for headhuntere. LinkedIn fungerer på samme måte som for eksempel Google, der nøkkelord er det mest vesentlige. Overskrifter og frekvens av de nøkkelordene du velger er viktig, men på motsatt side, tenk over om nøkkelordene du velger deg er det headhunteren vil søke etter. I tillegg gjelder det at
    • jo mer utfylt profilen din er; 
    • jo mer aktiv du er på LinkedIn;
    • jo større nettverket ditt er; 
    • desto bedre kan søkemaskinene «like» deg.
  2. Leselig– vekke interesse hos mennesker – ha substans og være fengende nok til at man klikker på din profil i oversikter, leser videre og lagrer profilen din slik at den raskt kan hentes frem igjen ved behov av eksempelvis en headhunter.
  3. Oppdatert– med dette mener jeg at du skal sørge for at profilen din er kontinuerlig oppdatert, og kunne underbygge det du skriver med eksempler. 

Det konkrete arbeidet med profilen

Slå av varsler: Husk først å slå av varsler om oppdateringer slik at nettverket ditt ikke blir spammet med endringene du gjør. Begynn med å skrive kladden din i Word slik at du kan gjøre arbeidet bak kulissene først.

Gjør kompetansene dine synlige: Det vanligste er at man i feltet like under navnet sitt, skriver tittel og virksomhet, men her kan man, særlig som jobbsøkende, få mer ut av å fremheve kompetansene og fagområdene sine. Headhuntere bruker LinkedIn som en søkemotor. Er du er på jakt etter ny jobb, så er målet ditt gjerne å dukke opp i de riktige søkene. Før headhunteren kommer inn på profilen din, får han eller hun et søkeresultat med mange kandidater. Utover at du ønsker å stå på første side i søkeresultatet, vil du også gjerne skille deg ut fra dem du står blant i oversikten. Du har i alt 120 tegn til rådighet i feltet under navnet ditt, i tittelfeltet. Bruk dem alle slik at du både kan få med nivået ditt, bransjen/fagområdet ditt og dine kjernekompetanser/nøkkelord. Det kunne for eksempel sett slik ut:

Sales executive | B2B | Solution Selling | Customer Centric | Business Development | International | Costumer Relations | General Management

Få råd av din rådgiver: Hvis du følger et program hos AS3 Executive, vil jeg anbefale at du bruker rådgiveren din, eller vår LinkedIn-spesialist Monica Lærum Svegård, til å identifisere de nøkkelordene som er viktigst for din profil. Når du har definert nøkkelordene dine, skal du deretter sikre at de går igjen og dukker opp der det er relevant – igjen gjerne i overskriftene. Søkemaskinene søker først og fremst i overskrifter og brødtekst, så eksempelvis under Experience bør du igjen fremheve kompetansene dine i forbindelse med titlene.

Gi litt av deg selv og skill deg ut fra mengden: Jeg ser mange LinkedIn-profiler hvor det ikke står noe under summary – dette bør du absolutt fyll ut. Dette skaper et helhetlig førsteinntrykk av deg, og du kan også her benytte deg av nøkkelordene som er viktige og som headhuntere søker etter. Her kan du også sette mer preg på profilen din og gjøre den unik i forhold til alle de som har de samme søkeordene som deg. Hvordan du velger å gjøre det, skal selvfølgelig være i overenstemmelse med din personlighet, din smak og stil. Innledningen er den viktigste; hvis ikke den fenger, leser man ikke videre.

  • Eksempel på den formelle stilen som minner om resymeet i en klassisk CV:

Sales Executive with customer focus, business acumen and international experience

I have xx years of experience from international companies like xxx, xxx and xxx. Most recently I have been General Manager for xx-company in yy-country overseeing xxx…

  • Andre går for en mer personlig innledning for å skille seg ut. For eksempel:

Back in the schoolyard I was the one to drive the hardest bargain when swapping football cards, and I always came out with the best collection. I have been fine tuning and practicing my negotiation talent ever since most recently as Sales Director in xx-company, where I have landed the top 10 customer accounts.

  • Og så har man eksempelvis den hvor holdninger og blikk på faget skal fange oppmerksomheten:

I believe that people buy from people, and that the greatest talents in Sales are the ones who can build relations and actually understand the customers. I have successfully used my recipe for excellent customer relations in companies like xxx.

Mulighetene er mange. Du kan også legge til bilder for å gjøre det hele mer visuelt. Prøv deg frem og se hvilke egenskaper som passer for deg på plattformen. Sørg deretter for at nøkkelordene dine er flettet inn. Før du publiserer, er det en god idé å la noen i nettverket ditt, eller din rådgiver i AS3 Executive, se over resultatet og gi deg tilbakemeldinger. 

Bjørn Solend

Leder i AS3 Executive

 

Les mer om Bjørn Solend her

Personlig merkevarebygging

Eget program for ledere hos AS3 Executive
Personlig merkevarebygging
Øk synligheten din på LinkedIn med en søkbar, oversiktlig og oppdatert profil. Bjørn Solend