Faglig inspirasjon for toppledere

historiefortelling som strategisk verktøy Hvordan skape effektiv kommunikasjon som leder



Skrevet av: Leif Iversen (kommunikasjonsekspert og partner i Nucleus) og Kari Mette Toverud (leder AS3 Executive)

I en tid hvor ledere møter komplekse utfordringer og må navigere gjennom kontinuerlige endringer, er effektiv kommunikasjon blitt en kritisk ferdighet. Evnen til å formidle et klart og tydelig budskap, samtidig som strategiske mål opprettholdes, kan være avgjørende for å bygge tillit og engasjement blant ansatte, investorer og andre interessenter.

Men hva innebærer egentlig effektiv kommunikasjon på toppnivå?

Her har vi samlet noen gode råd og tips på hvordan du blir mer bevisst når du skal formidle – og ikke minst hvordan skape større engasjement når du skal skape forståelse for viktige budskap.

Historiefortelling – nøkkelen til engasjement

Forskning viser at bruk av historiefortelling utløser hormonet «oksytocin», og som styrker sosiale bånd, tillit og empati mellom mennesker. Det bidrar også til bedre relasjoner og samarbeid, både i personlige og profesjonelle relasjoner. Det er altså et kraftfullt verktøy, hvis du mestrer det. Et godt eksempel på en leder som mestret historiefortellingskunsten var Steve Jobs, og hvor han evnet å gjøre produktlanseringene for Apple til noe spennende, hvor vi alle ble engasjert til å se hvordan teknologien kunne forandre verden – hvor han satt selve lanseringen av produktet inn i en større sammenheng. Det er mye man kan la seg inspirere av og lære av Steve Jobs, ikke minst hvordan han bygget bro mellom strategi og følelser ved å koble budskapet til selskapets historie eller verdier.


Ved å dele personlige erfaringer og engasjerende historier kan man forklare komplekse konsepter på en enkel og minneverdig måte, og hvor man oppnår større effekt. Budskapet oppleves dermed mer emosjonelt relevant, noe som øker sjansen for at det huskes. Det hevdes at "Patos spiser logos til frokost" – følelser kan ofte ha større gjennomslagskraft enn rene fakta.

Forberedelser og øving


Forberedelse er essensielt for å lykkes med en presentasjon, enten den holdes fysisk eller digitalt. Øving gir trygghet og rom til å fokusere på kontakten med publikum. Har du noen ganger testet å filme deg selv når du øver? Da får du et godt blikk på hvordan du fremstår, og kan justere slik at du både kroppsspråk, stemmebruk og historien sitter bedre.

Tilpasning til målgruppen

Mulig et forslitt uttrykk – men «kjenn ditt publikum» er viktig å huske. Desto mer du vet om hvem du prater til, desto større sannsynlighet har du for å treffe. Det nytter ikke å servere "sushi til et publikum som forventer pizza" – tilpasning er avgjørende for å nå frem.


Å tilpasse kommunikasjonen til hvem du skal prate til, er en ferdighet som ledere må være bevisste på. Når du formidler resultater, om det er kvartalsresultater eller nye inngåtte kontrakter, må historien alltid tilpasses publikum – for det er forskjell på å presentere for et allmøte, et kundearrangement eller et styremøte. Sett deg inn i de ulike målgruppenes forventninger, og tilpass budskapet. Da vil sannsynligheten for at du treffer med det du skal si være stor.

Bruk av stemme og kroppsspråk


Non-verbal kommunikasjon, inkludert stemmebruk og kroppsspråk, spiller en viktig rolle i formidlingen og er viktig for å gi liv til budskapet. Det bidrar betydelig til at de som lytter både forstår og husker det du formidler. Det hevdes at hele 93 % av kommunikasjonen er non-verbal – 55 % består av kroppsspråk og 38 % av tonefall, mens kun 7 % utgjøres av de faktiske ordene. Det betyr ikke at ordene, selve teksten og det du sier, ikke er viktig. Men måten du forteller historien forsterker budskapet og bidrar til at lytterne får det med seg.

Ærlighet og åpenhet bygger tillit


Når ledere kommuniserer vanskelige eller upopulære beslutninger, er det viktig å være ærlig. Ved å være transparent om beslutningene og prosessene bak dem, kan du som leder skape forståelse og aksept for det vanskelige budskapet.

Effektiv kommunikasjon starter med klarhet, spesielt i utfordrende situasjoner. Harvard Business Review peker på at de mest effektive lederne kombinerer rasjonell innsikt med emosjonell intelligens. Når ansatte føler seg forstått, øker tilliten til lederen, også under usikre tider. Så rådet er å være tydelig, men empatisk når du kommuniserer vanskelige beslutninger, som nedskjæringer eller endringer. Lytt aktivt til tilbakemeldinger for å forstå hvordan budskapet oppfattes.

Kort oppsummert:

• Kontekst – Knytt budskapet til noe aktuelt.
• Publikum – Kjenn dem og hva de ønsker.
• Formål – Vær tydelig på hva du vil oppnå.
• Kjernebudskap – Hold budskapet kort og spisset.

Vi håper du har fått noen nyttige tips som kan styrke dine kommunikasjonsevner!

Effektiv kommunikasjon er en avgjørende ferdighet for ledere og ved å være tydelig, empatisk og strategisk kan du som leder styrke både tillit og engasjement. Kari Mette Toverud
«Executivepraten»

AS3 Executive podcast

Har du fått med deg AS3 Executive sin podkast, Executivepodden, hvor temaet er budskapsformidling og storytelling? Vi anbefaler episoden med kommunikasjonsekspert og partner i Nucleus Leif Iversen - som deler sine beste råd for hvordan ledere kan mestre fortellerkunsten Effektiv kommunikasjon er en avgjørende ferdighet for ledere og ved å være tydelig, empatisk og strategisk kan du som leder styrke både tillit og engasjement.

lytt til episoden her

Kontakt oss

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med din nettverksbygging eller andre spørsmål?